• The advantages of jointly considering first and second language vocabulary skills among emergent bilingual children 

      Monsrud, May-Britt; Rydland, Veslemøy; Geva, Esther; Thurmann-Moe, Anne Cathrine; Lyster, Solveig-Alma Halaas (International Journal of Bilingual Education and Bilingualism;Published online 18 Jun 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-05-20)
      This cross-sectional study investigated first (L1) and second (L2) language receptive and expressive vocabulary in a sample of 542 typically developing bilingual children of immigrants (age range 6–13), coming from six ...
    • Minoritetsspråklige barn og unges grammatiske utvikling 

      Monsrud, May-Britt; Bjerkan, Kirsten Meyer; Thurmann-Moe, Anne Cathrine (Psykologi i kommunen;46 (4), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Det vekker bekymring at en gruppe minoritetselever ikke har samme læringsutbytte og leseferdighet som norsk enspråklige elever (bla PISA 2007, PIRLS 2003). Selv om mange av elevene har gode kognitive og språklige ...
    • Terapihund som tiltak for elever med sosiale og emosjonelle vansker 

      Meinert, Rebecca (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven er det gjort en systematisk litteraturgjennomgang som undersøker problemstillingen: Hvordan kan terapihund bli benyttet som et verktøy i skolen for elever med sosiale og emosjonelle vansker? I tillegg ...